Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om bostadsanpassningsbidrag

Här kan du ansöka om bidrag till anpassning av din bostad.

Du kan ansöka om bidraget om du har en långvarig eller bestående funktionsnedsättning. Anpassningen ska gälla bostadens fasta funktioner

Ansöker du via e-tjänsten får en bekräftelse på att din ansökan har registrerats. Du ska alltid använda din egen e-legitimation.

 

1.Att ta reda på innan du ansöker

  • Om din bostad kan anpassas med hjälpmedel eller genom ommöblering ska du pröva det i första hand. Gällande hjälpmedel kan du kontakta en arbetsterapeut eller fysioterapeut inom primärvärden. Läs mer på 1177.
  • Du behöver kontakta en medicinskt sakkunnig, som till exempel en arbetsterapeut, fysioterapeut eller läkare som kan skriva ett intyg gällande de åtgärder som du söker bostadsanpassningsbidrag till.
  • En förutsättning för att bidrag ska kunna beviljas är att din fastighetsägare godkänner åtgärderna. Kontakta därför din fastighetsägare i ett tidigt skede för en dialog.
  • Till din ansökan ska du bifoga information om hur mycket bidrag du vill ha. De behöver kontakta en entreprenör för att få en kostnadsberäkning. Du väljer själv vem du vill kontakta.

Det är lagen om bostadsanpassningbidrag som bestämmer om du har rätt till bidrag.

2.   Gör din ansökan

  • Samla alla dina digitala handlingar/dokument (intyg, fastighetsägarens medgivande, kostnadsberäkning/kvitton, hyresavtal med mera) som du vill bifoga till din ansökan.
  • Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation. Här kan du läsa mer om e-legitimation.
  • Fyll i dina uppgifter.
  • Bifoga dokument.
  • Signera med din e-legitimation.
  • Klart!

OBS!  För att ditt ärende ska registreras måste du i slutet av e-tjänsten signera din ansökan med Bank-ID.

 

3.   Vad händer sedan?

  • Din ansökan registreras i kommunens ärendehanteringssystem.
  • Om din ansökan inte är komplett ska du så snart som möjligt skicka in de dokument som vi efterfrågat, till exempel fastighetsägarens medgivande, intyg eller annan obligatorisk information.
  • Om handläggaren för sin utredning bedömer att det är nödvändigt med ett besök på plats i din bostad kommer ett förslag på tid att skickas till din inom några dagar.
  • När din ansökan är komplett gör vi vårt bästa för att du ska få ditt beslut så snabbt som möjligt.
  • Om du inte är nöjd med ett beslut kan du överklaga. I din överklagan ska du skriva vilket beslut du överklagar och varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du överklagar får du tillsammans med avslagningsbeslutet.

De handlingar som bifogas ska vara i PDF-format. Bifoga handlingarna var för sig; intyg för sig, kostnadsberäkning för sig och så vidare. 

Om du vill komplettera din ansökan i efterhand med intyg eller andra bilagor kan du bifoga dem senare här i e-tjänsten. Du kan också skicka bilagor per post till:

Nacka kommun
Bostadsanpassningsbidrag
131 81 Nacka

Bilagor kan också skickas per e-post till: bostadsanpassningsbidrag@nacka.se

Känsliga personuppgifter som t ex intyg bör inte skickas med e-post.

Logga in

Besök oss

Adress: Nacka kommun, 131 81 Nacka
Besöksadress: Nacka stadshus, Granitvägen 15

Kontakta oss

Telefon
Växel: 08-718 80 00

Övrigt

Behandling av personuppgifter
Tillgänglighet

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Youtube